Deep Purple – Live in Japan

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Hace unos días os hablaba del Rock’n’Roll Animal de Lou Reed. Mítico disco en directo, que en distintas ediciones, se había publicado finalmente completo, ya que en su edición original no fué así y sólo se publicaron algunas de las canciones interpretadas en aquel concierto.

Pues bien, hoy le toca a otro famoso disco en directo que le ha pasado algo similar.. En este caso de Deep Purple… Sus conciertos en Japon en 1972 (Tanto en Osaka como en Tokio).

Todos conocemos el “Made in Japan”, doble vinilo que suposo un hito en la historia del rock.

Un inciso.. algunos de los temas fueron grabados en la mítica sala Budokan de Tokio. De esta sala hemos de hablar más veces.. Pues en ella se han grabado muchos directos imprescindibles de la historia del rock y con un sonido excepcional para la época. Los japoneses tenían buena mano con la electrónica de grabación en aquellos tiempos. Todo se andará y habrá más entradas en este blog referidas a los conciertos grabados y editados en la sala Budokan (Beatles, Bob Dylan, Eric Clapton, Cheap Trick…)

De acuerdo pues.., volvamos al tema que nos ocupa..

Además de la edición conocida por todos del doble vinilo “Made in Japan”…hay 2 ediciones más, muy destacables, la de la reedición remasterizada del 25 aniversario que incluyó más temas en directo que la original (y en España, de regalo, temas de estudio también remasterizados)  y la edición completa de los tres conciertos con el nombre “Live in Japan”... con el sobrenombre de edición del 21 aniversario… también remasterizada.

Grabación y edición

Made in Japan fué grabado en directo en tres noches  durante los días 15 al 17 de Agosto de 1972 en el Kōsei Nenkin KaikanOsaka  y en el BudokanTokyoJapan. Cuatro de los temas venían del álbum Machine Head que había sido editado recientemente al comienzo de aquel año.

Hay que dejar claro que estamos frente a una de las grabaciones en directo más “sinceras” que se han publicado, porque no hay aplausos añadidos ni trucos de estudio, sólo se oye lo que fue de verdad el concierto.10

Este álbum en directo fue inicialmente visto como algo poco importante por parte de los miembros de la banda, y sólo Roger Glover y Ian Paice se presentaron para las mezclas de las grabaciones. Es el álbum favorito de los Deep Purple del malogrado organista Jon Lord , que describe su edición como:

“Deep Purple was at the height of its powers. That double album was the epitome of what we stood for in those days. It wasn’t meant to be released outside of Japan. The Japanese said, ‘Will you please make a live album?’ We said, ‘We don’t make live albums; we don’t believe in them.’ We finally said okay, but said we wanted the rights to the tapes because we didn’t want the album to be released outside of Japan. That album only cost about $3,000 to make. It sounded pretty good, so we said to Warner Bros., ‘Do you want this?’ They said, ‘No, live albums don’t happen.’ They wound up putting it out anyway and it went platinum in about two weeks.”[8]

The release in the US was delayed, until April 1973, because Warner Bros. wanted to release Who Do We Think We Are first.

The three concerts recorded were later released as Live in Japan 3-CD box set (1993). According to the liner notes for that set, unlike many live albums, there are no overdubs or studio additions to the original album.

The remastered anniversary edition, issued in 1998, has an extra CD of encores played on the tour in Japan and has the colour scheme of the cover reversed so cover is black with gold print. There was also a numbered limted edition purple vinyl release, on which the stage banter of tracks 1-6 was edited. There are 3 songs each to Sides 1 and 2, and “Space Truckin'” was placed on Side 3 in order to allocate The Encores to Side 4.[9]

Repaso de las tres ediciones

La más recomendable es la de “Live in Japan” del año 1993, por el documento histórico que representa es la edición completa con los tres conciertos de Deep Purple en tierras japonesas del año 1972. La acabo de comprar y no sé si el sonido será tan bueno como el de la edición del 25 aniversario. Pero por ver la progresión de los tres conciertos creo que vale la pena.

A la venta en amazon.es a buen precio

deep_purple_live_in_japan_1993-inlay.jpg

CD 1: Good Morning

  • Recorded in Osaka on 15 August 1972
  1. Highway Star” – 7:37
  2. Child in Time” – 11:51
  3. The Mule” – 9:36
  4. Strange Kind of Woman” – 8:50
  5. Lazy” – 10:26
  6. Space Truckin’” – 21:35
  7. Black Night” (Encore) – 6:25

CD 2: Next week, we’re turning professional

  • Recorded in Osaka on 16 August 1972
  1. Highway Star” – 7:07
  2. Smoke on the Water” – 7:25
  3. Child in Time” – 12:30
  4. “The Mule” – 10:21
  5. Strange Kind of Woman” – 10:35
  6. “Lazy” – 10:21
  7. Space Truckin’” – 20:13

CD 3: Can we have everything louder than everything else?

  • Recorded in Tokyo on 17 August 1972
  1. “Highway Star” – 7:15
  2. “Smoke on the Water” – 7:06
  3. “Child in Time” – 11:32
  4. “Strange Kind of Woman” – 11:26
  5. Lazy” – 11:16
  6. “Space Truckin'” – 19:19
  7. Speed King” (Encore) – 7:55
  • This encore was recorded on the 15th
  • Smoke on the Water” from the 15th and “The Mule” from the 17th are not included. Both are available on Made in Japan
  • Also missing are the encores from the 16th; “Black Night” is available on the Listen, Learn, Read On box set, and “Lucille” is available on Made in Japan CD 2: The Encores
  • The encores from the 17th; “Black Night” and “Speed King” are available on Made in Japan CD 2: The Encores
  • The tracks in bold letters were released on Made in Japan in 1972.

deep_purple_made_in_japan_f.jpg Edición original del año 1972. Que se puede decir que no se haya dicho ya… de este disco…

Dentro de ese repaso que hacemos a los mejores directos de la historia, no podía faltar, para empezar bien el año, el “Made in Japan” de los Purple. Grabado durante la gira de los 5 magníficos (Ritchie Blackmore, Ian Gillan,Roger Glover, Jon Lord, Ian Paice) durante la época del Machine Head en Japón, 1972, entre las ciudades de Osaka y Tokyo, pasa por ser el disco en directo por excelencia. rezuma potencia en todos los temas (a pesar del público japonés, que estaba como si de un concierto de música clásica se tratara; sentadito, callado y aplaudiendo al unísono). Todos los temas de este directo son archiconocidos, ¿que decir de Highway Star, Smoke on the Water o del solo de batería que se marca Paice en The Mule que si se descuida hace él solito medio disco? O el impresionante Child in time, con Ian Gillan a punto de dejarse en Japón las cuerdas vocales y con su leyenda incluida y todo (cuenta dicha leyenda que se oye un disparo en este tema, de un japonés que se suicidó en pleno éxtasis, pero no deja de ser eso, una leyenda negra tan en boga en el rock de los 70). En fin, un disco que ha sido y seguirá siendo un referente de la musica en vivo, que ha enganchado a varias generaciones, y que no puede faltar en ninguna colección. Ahí va la edición remasterizada que salió en el 98 para celebrar el 25 aniversario de esta maravilla. para escuchar buena música un rato. Imprescindible.

Crítica del disco en http://starling.rinet.ru/music/purple.htm#Japan MADE IN JAPAN Year Of Release: 1972 Record rating = 10 Overall rating = 13 Friggin’ great. The ultimate live metal album, and quite possibly the only live metal album you need so badly. Best song: SPACE TRUCKIN’ Track listing: 1) Highway Star; 2) Child In Time; 3) Smoke On The Water; 4) The Mule; 5) Strange Kind Of Woman; 6) Lazy; 7) Space Truckin’.

First of all, let me warn you. Deep Purple have put out about a hundred various official and semi-official live albums (not counting the bootlegs), and more than half of these come from the ‘later’, Gillan-less years, or from their ‘comeback’ gigs. No, I’m not necessarily telling you to avoid these, but if you’re a more casual fan, Made In Japan should be your first and primary buy. Don’t confuse it with stuff like Live In Europe, etc., etc. Furthermore, the situation is even more complicated: I, for instance, have this CD under the name of Live In Japan (it was originally released under this name, sure enough, in Japan); but there also exists a 3-CD set (I think) named Live In Japan and providing you with a more detailed insight into their 1972 Tokyo gigs. If you’re not a diehard, you certainly don’t need it. Also, the 1-CD edition cuts out several songs from the original LP; maybe there exist 2-CD editions, I’m not sure. Anyway, what I’m trying to say is: don’t grab just anything. Make sure you’ve analyzed the track listing beforehand.

Now, about this record. It rules. It rules absolutely and totally, and if you have nothing against lotsa long songs in general, you might wanna get this even before In Rock. Deep Purple, in fact, in their prime were one of these bands whose full potential really doesn’t realize itself outside o’ the stage, and this album is ample proof. Blackmore soloes like a demon throughout, Paice kicks in and out with a vengeance, Gillan howls and screams better than usual, Jon Lord’s organ solos leave me impressed – for the first time, and even Glover, the quiet bass player who’s pretty unremarkable on studio records, gets a chance to shine on ‘Space Truckin’. The only problem with the album is that there’s but… seven songs. Again!!! And this time, it’s seven songs on a DOUBLE album – it goes on for seventy-five minutes, for Chrissake! Not every song gets extended, though – some were that long from the beginning. The only number, in fact, that’s prolongated well worth four times its original running time is the side-long ‘Space Truckin”, but it’s worth every minute! Well, nearly every minute. I mean, they do the song itself, with those outstanding ‘yeah yeah yeah come on let’s go space truckin’, and then Paice and Glover crash into a fast, stomping ‘rondo’ jam, with Jon Lord pulling an Emerson and doing all kinds of dirty things with his synthesizers, imitating a spaceship, no doubt. When you play it quiet and don’t pay attention to it, it’s mind-numbing; when you put on your headphones and play it loud, it’s ASTONISHING! All these weird noises, and above all, Paice’s furious, swift drumming – how come he didn’t drop dead after having to push that pedal so fast for ten minutes? And then in steps Blackmore, and he does all those wierd noises, too… hmm… it almost seems as if he were bowing his guitar! I don’t know, really, but I think I heard signs of bowing there! Plagiarizing Page, was he? Well, at least he tries to do music with the bow (if it’s a bow), not just crappy noises. And then the drums kick in again, and we get an impressive, short, swift and cool Hendrix-ey guitar solo before the very end. Eighteen minutes? I don’t care, I don’t care!

But that’s not the only ‘guilty pleasure’ on the album. They open the concert with ‘Highway Star’, a version that chews up the original and spits it out – all modesty and self-containment is gone, and Blackmore amply demonstrates his finger-flashing style that we only had a short glimpse of on the studio version. ‘Child In Time’ is more or less the same as the original, but ‘Smoke On The Water’ is extended – and this time, it is also anthem-ized, with the enthralled audience going ecstatic and Blackmore teasing the cute little Japanese by playing some dirty tricks with the Riff of Riffs. The only track that is a letdown is ‘The Mule’ – I never loved the song much in the first place, and moreover, here it is even devoid of that fantastic Blackmore riffage. Instead, it turns into a dull Ian Paice drum solo, and, well, a drum solo is a drum solo. He doesn’t do it much worse than Baker or Bonham, but he sure doesn’t do it better. In fact, I’m far more impressed by how well he holds down the rhythm on the ‘Space Truckin’ jam here. Fortunately, it’s only nine minutes long (ha! ha!). A short one, in fact. And you’ll forget all about it by the time they play the hit single ‘Strange Kind Of Woman’, with a gorgeous guitar-vocal duet between Gillan and Blackmore at the end. I mean, it’s also generic, right? And ripped off of Led Zeppelin? Well, maybe, but they do it much better than Led Zeppelin – Plant’s vocals don’t hold a candle to Gillan’s, and the way the two dudes hit exactly the same notes, and rather complicated ones at that… wow. You need to hear it, believe me.

Then there’s ‘Lazy’. The intro is kinda long, but the song is pulled off well, and it’s fast and furious this time – no longer a dull blues jam, more like a happy piece of boogie. And then there’s ‘Space Truckin’. What else do I need to say? One of the two or three world’s best metal bands in their prime, in the zenith of their glory, and this priceless document – as priceless to the band’s fans as Leeds to Who fans or Ya-Ya’s to Stones fans. And now, it’s also preparing to become one of my Top Ten favourite live albums. Believe me, it won’t take long. Go and buy it, and say your thanks to me for bringing that much pleasure into your life. At least, say your thanks for providing you with so many pages of text worth reading to kill your free time! I’m no Mark Prindle, for sure, but if you got that far, this sure means you’ve been enjoying my reviews! Thank you kind sir!

Original release on vinyl (2 LP)

Side one
  1. Highway Star” – 6:50
    • Recorded in Osaka on August 16.
  2. Child in Time” – 12:24
    • Recorded in Osaka on August 16.
Side two
  1. Smoke on the Water” – 7:31
    • Recorded in Osaka on August 15.
  2. The Mule” – 9:49
    • Recorded in Tokyo on August 17.
Side three
  1. Strange Kind of Woman” – 9:35
    • Recorded in Osaka on August 16.
  2. Lazy” – 10:50
    • Recorded in Tokyo on August 17.
Side four
  1. Space Truckin’” – 19:41
    • Recorded in Osaka on August 16.

dpmij25a%20%5B400x400%5D.jpg Edición española. de nombre “Made in Japan. 25º aniversario. Edición remasterizada”. Con más temas de estudio añadidos. Edición internacional. Con el nombre de “Made in Japan. The remastered Edition”. Segundo CD sólo con tres temas en directo más de los conciertos de Japón. 08-2.Made_In_Japan_The_Remastered_Edition Edición remasterizada del 25 aniversario (1998) con mejor sonido que las anteriores, que supone el Made in Japan oficial en estos momentos. A muy buen precio en amazon.es. Realmente vale la pena. Además es la versión española que incluye unos cuantos temas de estudio “para llenar” el segundo CD. Cosas de los españoles…

The remastered edition (2CD)

Disc one
Made in Japan
  1. “Highway Star” – 6:43
  2. “Child in Time” – 12:17
  3. “Smoke on the Water” – 7:36
  4. “The Mule” – 9:28
  5. “Strange Kind of Woman” – 9:52
  6. “Lazy” – 10:27
  7. “Space Truckin'” – 19:54
Disc two
The Encores
  1. Black Night” – 6:17
    • Encore recorded in Tokyo on August 17. An edited version had previously appeared on single B-sides.
  2. Speed King” – 7:25
    • Encore recorded in Tokyo on August 17. Previously unreleased.
  3. Lucille” (Albert CollinsRichard Penniman) – 8:03
    • Encore recorded in Osaka on August 16. Previously unreleased.

A special Spanish release of the remastered album was released by EMI in 1998. This had the same track listing as the 2 cd edition with remastered album versions of track 1-4, 6-7 and the remastered single version of track 5 from the original release tagged on to disc two.

CD 2: The Encores (Versión española)

  1. Black Night” – 6:17
    • Tokio, 17 de agosto.
  2. Speed King” – 7:25
    • Tokio, 17 de agosto.
  3. Lucille” (Albert CollinsLittle Richard) – 8:03
    • Osaka, 16 de agosto.
  4. “Highway Star” – 6:08
    • Versión remasterizada del álbum original de estudio.
  5. “Child in Time” – 10:18
    • Versión remasterizada del álbum original de estudio.
  6. “Smoke on the Water” – 5:42
    • Versión remasterizada del álbum original de estudio.
  7. “The Mule” – 5:22
    • Versión remasterizada del álbum original de estudio.
  8. “Strange Kind of Woman” – 4:06
    • Versión del single.
  9. “Lazy” – 7:23
    • Versión remasterizada del álbum original de estudio.
  10. “Space Truckin'” – 4:34
    • Versión remasterizada del álbum original de estudio.

Personnel

Deep Purple
Additional personnel
  • Produced by Deep Purple
  • Engineer – Martin Birch
  • Equipment – Ian Hansford, Rob Cooksey, Colin Hart, Ron Quinton
  • Cover Design – Roger Glover
  • Original album mixed by Ian Paice and Roger Glover
  • Remastered by Peter Mew

ACTUALIZACIÓN :

Made In Japan – Edición Super Deluxe [Cofre, CD, CD+DVD]

Este producto saldrá a la venta el 20 de mayo de 2014.

Made In Japan fue grabado en vivo en las tres noches del 15#17 de Agosto de 1972 en el Festival Hall de Osaka y en el Budokan de Tokyo. Realizado por lo que muchos consideran la formación clásica de Deep Purple : Ian Gillan (Voz), Richie Blackmore (Guitarras), Roger Glover (Bajo), Jon Lord (Organo) e Ian Paice (Batería), está considerado como uno de los mejores discos en directo de todos los tiempos. En esta caja límitada Superdeluxe se incluye por primera vez el contenido íntegro y remasterizado de los 3 conciertos en 4 CDS, un DVD con clips y material documental, un single promocional, libro de 60 páginas y descarga digital.

Descripción del producto

(2014/Universal) Limited Super Deluxe Edition) (4 CDs + DVD + 7″-Single. 60-page deluxe hardcover book, memorabilia, download voucher for the remastered version as MP3 and HD.
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También saldrá a la venta una edición más sencilla. Esta edición Deluxe incluye el álbum original remasterizado, los bises de las 3 noches y un libreto de 24 páginas.
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